Nieuwsbericht, Visserijnieuws

Home » Nieuws » nieuwe projecten » Nieuwsbericht, Visserijnieuws

Nieuwsbericht, Visserijnieuws

Nieuwsbericht Visserijnieuws

Dubbele vervolgopdracht MDV

30 maart 2018

De combinatie Hoekman Shipbuilding en Machinefabriek Padmos heeft een dubbele vervolgopdracht ontvangen voor MDV-twinriggers.

De opdrachtgevers zijn de families Romkes en Kramer van MDV Beheer (MDV 1) en de gebroeders Van Slooten (UK 227 en NG 12). Vorige week werd een principe-akkoord bereikt, de laatste details worden nu uitgewerkt. De nieuwbouwer voor Van Slooten wordt straks geregistreerd als UK 225, het nieuwe nummer voor MDV Beheer is nog niet bekend. De casco’s worden gebouwd bij C.R.S. in Rotterdam, beide schepen worden straks bij Hoekman op Urk afgebouwd.

Aanpassingen tov MDV 1

Drie jaar geleden kwam in het kader van het Masterplan Duurzame Visserij de MDV 1 in de vaart. De afmetingen van de vervolgopdrachten zijn gelijk: 30 bij 8,60 meter. Net als op de MDV 1 wordt de voortstuwing van de nieuwbouwers diesel-elektrisch. Maar op diverse punten worden wijzigingen doorgevoerd. De voorsteven wordt rechter en de indeling totaal anders. Voor een betere gewichtsverdeling worden machinekamer en visruim omgedraaid. De machinekamer komt nu voorin en het grotere visruim achterin. Een loskraan op het voordek wordt daardoor overbodig. De uitlaat gaat dus ook niet meer door de achtermast, maar door de pijp op het stuurhuis. De nieuwbouwers worden voorzien van anti-slingertanks. De accommodatieruimte wordt groter, omdat deze niet meer over de lengte, maar over de volle breedte komt.

Milieubewuster

De UK 225 ‘Auke senior’ wordt als eerste afgebouwd en komt in de zomer van 2019 in de vaart, een half jaar later volgt de MDV 2. De twinrigger voor de broers Freek, Simon en Tromp van Slooten krijgt apart bedienbare splitnettenrollen op het achterschip, omdat deze ook wordt uitgerust voor de kreeftjesvisserij. Schipper wordt Tromp, de jongste van de broers. Tromp is nu wisselschipper op de pulskotters UK 227 en NG 12.
,,Als we kijken naar de toekomst, dan willen we graag verder. Maar dan wel over een andere boeg, milieubewuster met zo weinig mogelijk brandstofverbruik. Dus niet letten op wat je besomt, maar het verdienmodel als leidraad. We hebben ook rondgekeken naar tweedehands, maar nieuwbouw is altijd beter. De bank ziet hier ook toekomst in. Subsidie is niet aan de orde’’, zegt Freek van Slooten.

De toeleveranciers blijven overwegend dezelfde als op de MDV 1 ‘Immanuel’. Voor het timmerwerk wordt opdracht gegeven aan Comint.

Moedig

Voorzitter Auke Hoefnagel van de stichting Masterplan Duurzame Visserij zegt: ,,Het is moedig van deze ondernemers om te investeren in deze tijd. Ze hebben gekozen voor een concept met een snelle terugverdientijd. Het is mooi dat het MDV zo een vervolg krijgt. Dat is ook altijd de bedoeling geweest van het Masterplan Duurzame Visserij.’’

Merknaam MDV

De stichting Masterplan Duurzame Visserij maakt bekend MDV als merknaam te hebben vastgelegd.

Op de foto:
De opdrachtgevers op de kade bij Hoekman Shipbuilding. Van links naar rechts: Louwe Post, Simon van Slooten, Piet Romkes, Dirk Romkes, Tromp van Slooten, Klaas Kramer, Freek van Slooten, Hendrik Kramer, Auke Hoefnagel, Bas Romkes en Hendrik Romkes.


2018-09-15T12:18:49+00:00

About the Author: